Augmented reality houdt in dat je met behulp van technologie een extra laag informatie over de werkelijkheid legt. Je richt bijvoorbeeld de camara van je mobiel op een gebouw, en je ziet hetzelfde gebouw op je scherm maar dan ook extra info, zoals de prijs van het pand, of de datum waarop het gebouwd is. Het kan zelfs in je contactlenzen worden geintegreerd.
Het aantal toepassingen is legio: toeristische info, menu's in restaurants, maar ook geprojecteerde virtuele kunst in de openbare ruimte. We staan aan het begin, en het staat vast dat er heel wat ontwikkeld en geexperimenteerd zal worden de komende tijd. De Waag Society is er al druk mee bezig en ook het bedrijfsleven stort zich er op. Boeiende vraag is wat dit doet met de beleving of (iets platter) 'consumptie' van de stad (voegt het wat toe, of doet het misschien juist ook afbreuk aan je waarneming omdat het de aandacht op iets focust). Voor city marketing ligt een nieuwe wereld open; de openbare ruimte krijgt er nieuwe dimensies bij.
Voor mooie voorbeelden en analyses zie http://www.themobilecity.nl/2009/10/02/picnic-09-report-1-augmented-reality/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten